tirsdag 15. november 2011

Pappaperm

 Hei og hjertelig velkommen.
 For english or any other language.
copy http://translate.google.com/# paste and injoy.

Dette innlegget har jeg hatt lyst til å legge inn i en evighet føles det ut som. Men nå, NÅ folkens er dagen endelig her og den bringer med seg hele 12 uker sammen med lile engelen Embla. De neste 12 ukene skal jeg være daddycool på heltid. Drømmejobben! Ihvertfall ser jeg på det sånn nå før pappapermen har kommet i gang. Det vil vise seg etter et par uker hjemme med småttikken (Embla) om jeg virkelig lengter tilbake til pulten min på Sandsli eller om jeg legger helt om og ønsker å bli en hjemmeværende pappa på heltid - for alltid og alltid(":
Det hadde vært noe?.
Nå smiler sikkert en del av dere som har barn fra før, for dere vet at det er absolutt ingen lek å ta vare på en liten sprettball som syns alt er gøy, nytt og spennende. Så lenge det ikke er de tildelte lekene, aller helst lamper, alt med ledninger, potteplanter, sko, stoler, hyller, dører og absolutt alt som går ann og ikke går ann å støtte seg til smake på og tygge. Det er det som er livet til en ni måneder gammel baby som ønsker intet annet enn å utforske omverdenen, med klare mål om en dag å ta over den.
Sammen med Daddycool skal Embla nå erobre store deler av leiligheten/lille palasset vår(t) samtidig som Daddycool har et noe hårete mål om erobre byfjellene med Embla, før ettårsdagen hennes den 14. Februar. Jeg er litt usikker på noen av fjellene og velger å si at det er de trygge byfjellene med skikkelig sti som skal erobres. Embla kommer nok til å sitte i barnevognen sin opp Fløyen og Sandviksfjellet, ellers kommer hun til å nyte turen på ryggen min, trygt plassert i en bæremeis ala under.

Jeg kan se for meg Embla i denne...
Det er noe annet å se meg selv med denne på ryggen med Embla oppi.
Siden jeg ikke har en sånn bæremeis, ønskes den herved som julegave til meg/Småttikken. Mine julegaveønsker i år handler ikke om Playstation 3 eller Xbox, helt sant! Men mer gaver som jeg har bruk for sammen med Embla. Altså noe nyttig vi begge kan bruke. En bæremeis er akkurat det - et verktøy som brukes av Daddycool og småttikken. 
Kan være at jeg ombestemmer meg, om jeg får helt sjokk over hvor tungt det er med baby på ryggen i oppoverbakkene på byfjellene. Alternativet er at vi bare trilletraller i sentrum, rundt lille og store Lungegårdsvann og innom alle kjøpesentrene i sentrum som lokker med sine cafèer og ikke minst varme i vintermånedene som er foran oss. Tenk den digge varmen da, når det snør/regner og blåser ute og meg og Embla kan bare være inne samtidig som vi er ute.. Eller..? Hmmm, ikke helt sikker på den der.
Så derfor og kun derfor, tenker jeg kanskje å få låne en bæremeis av en kamerat for å se om dette virkelig er noe for meg. Lets face it, jeg begynner å bli voksen og Embla veier nå rundet 10 kg, den lille snusken av en prinsesse. Ja, vi tar en test først.
Ellers har jeg tenkt på enda en julegave i årets julegavedryss og det er babysvømming. Det må jo være suverent når kongvinter herjer ute (og jeg har da en unnskyldning for at bæremeisen samler støv) at vi har en aktivitet som holder oss inne (samtidig ute og aktiv) i varmen og med massivt energiforbruk for begge. Ja det er en suveren idè. Jeg kjenner på meg at babysvømming blir en magisk tid sammen for begge. Varmt vann(":
Her fra vår fantastiske ferie i Italia.
Embla elsket å plaske i bassenget og det gjorde jeg også, deilig med avkjøling i sommervarmen i Italia. Babysvømming er absolutt noe meg og Embla skal ta for oss. 
Ellers skal tiden nytes og selvsagt brukes til de aktivitetene vi kommer over. Åpen Barnehage er en av aktivitetstilbudene vi skal utforske. Der er det flere andre småttiker, massevis av leker og allsang. Sang vet jeg at Embla digger, så det blir artig å se når det er flere om sangen enn bare en sur sangstemme til Daddycool. Ellers er hun mest glad når helten Heddamor synger for henne. Favorittsangen er Lille Petter edderkopp(":
 

 Lille Petter Edderkopp han klatret på min hatt.
Så begynte det å regne og Petter ned han datt.
Så kom solen og skinte på min hatt.
Da ble det liv i Petterkopp som klatret på min hatt.

Når denne synges for full hals blir Embla helt elektrisk og smiler fra øre til øre, samtidig som hun lager de artigste hylelydene. Disse tolkes som gledeshyl. Selv prøver jeg å innføre flere Ìslandske sanger, slik at det Ìslandske språket blir minst mulig fremmed for henne. Når vi enda er inne på språk kan jeg fortelle at de hyppigste ordene Embla bruker for tiden er; mamamamama og papapapapapa. Så her kommer jeg selvsagt til å trø inn ekstra kraftig i pappapermen til å få papapapapapa til å bli pappa eller Daddycool(":  Hun får velge. 
Nå er det endelig Embla og pabbi på heltid!

5 kommentarer:

  1. Du for å ha lykke te, når min tid kommer ska eg utfor en dør, regner med d e kaldt og jævli i januar så d blir ps3 på meg og minien, eg ser jo d at min e 9 dager eldre enn din ;)

    SvarSlett
  2. He he du får lykke til med spillingen, ellers så får du joine på babysvømming. Varmt og godt(";

    SvarSlett
  3. æi hvað þið eru æðislega sæt saman... Gefðu Emblu stórann knús frá lillu frænku:)

    SvarSlett
  4. Eruð þið búinn að klifra fjöll:)

    SvarSlett
  5. Vid erum bùin ad klìfa eitt, tad verda fleiri tekin alveg bòkad(": kìlum å Esjuna tegar vid komum heim ì sumar(":

    SvarSlett