søndag 30. januar 2011

Kyndig

Hei & hjertelig velkommen til kynnere.
For english or any other language.
copy http://translate.google.com/# paste and injoy.

Kynnere - hos den gravide kan kynnere oppleves allerede fra uke 20-21(fakta). Tidlige kynnere blir også kalt for "Braxton-Hicks kontraksjoner"(Braxton Hicks beskrev dette som førstemann i det herrens år 1872, derav navnet). Dette er helt normalt. Noen kynnere kan kjennes - andre ikke (jeg tror lillikken kun har den der typen kynnere som kjennes). Kvinner som har født før, oppfatter kynnerne oftere enn førstegangsfødende. (Nydelig, da blir enda flere på småttikk2)

Kynnere kan oppleves som:
  • Ubehagelige, men ikke smertefulle sammentrekninger.
  • At magen eller livmoren forandrer konsistens, den blir hard, stram og synlig avgrenset uten på magen.
  • Menstruasjonssmerter.
  • Uregelmessige, og de gir seg som regel etter en stund. De kan imidlertid også komme regelmessig i et par timer, for så å avta.
Som dere skjønner så har lillikken en del kynnere for tiden, derfor har jeg lest meg til alt når det kommer til kynnere. Hva er kynnere, hva er de gode for, åssen kjennes det ut?
For det første, så er det ikke farlig(bare for å poengtere det), snarere tvert imot.
Kynnere er med på forberede lillikken til selve fødselen. Meget positivt(":
Alt som skjer med kroppen til lillikken under graviditen har en funksjon i forhold til selve fødselen. Kvinnekroppen er virkelig et under. Bare så det er sagt, er jeg stolt over at jeg klarer å skrive navnet mitt i snøen (måtte du tenke litt på den der?)(hehe).
 
Ettersom graviditeten går framover, øker kynneraktiviteten. På slutten av svangerskapet (vi er på slutten) har kynnerne en viktig funksjon. De skal bidra til å modne livmorhalsen til fødselen, samtidig som livmoren "tørrtrener" på rier. Livmorhalsen skal bli myk som "lepper" (jeg er like overrasket som dere), slik at de skal arbeide videre med selve mormunnsåpningen når riene starter. Kynnere kan mot slutten av svangerskapet være plagsomme. Noen ganger gir de lillikken (og meg) søvnproblemer, slik at hun føle seg sliten allerede før fødselen (jepp, det kan fint stemme). Lilliken kjenner kynnerne når hun er oppe og går og er i bevegelse. Kynnerne avtar dersom lillikken setter seg ned og hviler(men med engang lillikken er stille, tar småttikken helt av i magen med karatespark og andre kungfutriks), eller eventuelt tar et varmt bad - varmt bad fungerer som bare F****. Så det gjelder å slappe godt av på slutten av graviditeten.

Som dere ser, lillikken i full avslappning(":

He he se på det bildet. Hun står på tåhev oppå en stol og nesten helt inni overskapet på kjøkkenet. Når hun kom ned trakk jeg vekk stolen og sa "det der får du ikke lov til i denne tilstanden". Så snudde jeg meg og hentet en panne i underskapet på andre siden, snudde meg tilbake og vips der var hun igjen. På tåhev oppå stolen og halveis inni skapet. Hendelsen måtte bare foreviges og lempes inni bloggen(":
Ett motto jeg lever etter; "if u cant beat them, join them"
Digger det der bildet, det der er lillikken. Akkurat nå mens jeg sitter med beina høyt etter middag driver hun å vasker bordet (ja det samme bordet jeg har beina på) hun vagget nå videre inn på kjøkkenet. Det er enten full fart fremover eller så er det Zzzzzz, noe jeg regner med skjer med engang hun sitter seg her ved siden av meg i sofan. 


"En kvinne, en kvinne, - hm, der er ingen som vet hva en kvinne er i stand til!"

Henrik Ibsen, dramatiker og lyriker

Jammen tror jeg ikke at jeg vet noe selveste Ibsen ikke vet(":

Kyndig= Om Braxton Hicks contractions.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar