mandag 13. september 2010

Ultralyd, take one.

Hei & hjertelig velkommen til et etterlengtet innlegg.
For english or any other language.
copy http://translate.google.com/# paste and injoy.


Tiden har stått litt stille i det siste. Jeg har igrunnne bare gått og ventet på at dagen skulle komme. Dagen der vi skulle på ultralyd får å se småttikken, få konstantert at alt er som det skal være og at alt er der det skal være ikke minst. Se småttikken sine armer, hender, fingre, føtter, ben, tær, hode, ansikt, øyne, nese, lepper. Jeg fikk sett det meste sånn noenlunde. Småttikken lå så rart til at det var vanskelig å se alt. Jormor og lærlingen kjørte soneren varm på jakt etter klare bilder. Underveis spurte jeg i et sett om hva det var vi så. Bildene minnet helst om noe som burde hengt på et moderne musseum, for jeg skjønte fint lite av det vi så. Men når det er sagt så fikk vi ganske klare bilder av hodet og hjerneaktiviteten og der var alt i skjønneste orden ( wohoo happydans) Så plutselig, litt ut av intet, ser vi hjertet slå. Jeg ser alle de fire hjertekamrene jobbe stødig og rytmisk, sånn som jeg kan tenke meg at en topp idretsutøver sitt hjerte ser ut(":, ( fotballspillere er også topp idtretsutøvere). Like plutslig sier jordmor Tonje " nå kan vi høre" høre!!! høre hjertet slå? Og der var det hjerterytme så høy og tydelig at det var intet annet enn imponerende. For en høyder å se det lille hjertet til småttikken og høre det så høyt og tydelig (happydans igjen).

Nå gjensto det bare en høyder til, å finne ut om det var en liten pike eller en liten gutt.
Selv er jeg skråsikker på at det blir en småttikk pike, mens min kjære er like sikker på at det blir en liten gutt. Bildet under er det beste og klareste vi fikk etter en time med intens sonar jobbing av jordmor. Kanskje du kan se om det blir en pike, som jeg tror, el er gutt sånn som min kjære tror.


Småttikken = High five


Hva sier du? klarte du å dra noen konklusjoner? ikke jeg heller(": Selv syns jeg det ser ut som en liten valp som har tungen hengende ut(": Men selvom det er det mine øyne klarer å tolke, så er jeg ganske så sikker på at det er og blir en småtikk som kommer til å ta pusten fra meg når den kommer til verden. Og etter ultralyden å dømme så er det en småttikk i god form og akkurat i den str den skal være i forhold til termin som er satt til den 11 Februar 2011(":

Siden lille valpen var så sjenert, var vi så heldig å få tildelt en ny time til ultralyd i neste uke. En uke akkurat fra idag og da er jeg helt sikker på at vi får vite kjønnet.
Ganske så deilig egentlig å få ny time etter at en har fått konstantert at alt er rene herligheten.

Vil bare skyte inn at mor var en helt. Bare et eneste stort smil og full av energi som strålte på Haukeland. Energien smittet over på meg slik at nervøsiteten forsvant i glansen. sweet(":

Faktahjørnet.
Vi er i uke 18.
Småttikken er 16uker ung og i strålende form.
Ørene begynner å stikke ut og øynene har nått sin endelige plassering(håper de ligner på mor).
Fingertupper og tær utvikler sine særegne avtrykk ( håpe de ligner på mor).
Immunsystemet er igang og produserer nå antistoffer.
Barnets første avføring skjer også i denne perioden ( deilig å vite)(kan fortsatt ligne på mor)
Samt,  endelig kan vi kjenne småttikken sparke, det er noe jeg virkelig ser frem til. Kommer til å gjøre et rett opp og ned ærlig forsøk på å beskrive åssen det føles å kjenne på magen til mor og kjenne bena til småttikken.



4 kommentarer:

  1. Ah, begynner å glede meg til februar!

    SvarSlett
  2. Det er vi så absolutt flere om(":

    SvarSlett
  3. Jiii hvad er gaman að fygljast með ykkur, list vel a hvad þú ert duglegur að blogga:)
    Nú forum við að safna fyrir Bergen ferð þegar litla prinsessan/litli prins mætir í heiminn.
    ertu hættur á facebook drengur?
    Bestu kvedur til thin, Heddu, og bumbukrilis
    Ragga,

    SvarSlett
  4. Takk takk(":
    èg ætla ad fara ad verda ennthå duglegri ad
    skella inn bloggi, nòg ad gerast(":
    jååå safnid fyrir ferd til Berge.
    Thad er alveg snildar bær(":
    Små hlè å facebook.

    SvarSlett