lørdag 7. august 2010

Glede møter kontroll

Hei og hjertelig velkommen.
 For english or any other language.
copy http://translate.google.com/# paste and injoy.

  
Det kom en ny dag etter førstegangskontrollen. Derfra kom jeg med enda mer ro og viten om hva som skal skje i tiden fremover. Legen som jeg hadde tenkt å drille og drukne i spørsmål snakket og informerte fra vi satt oss ned til vi gikk. Stort sett satt jeg som en passiv lytter. Ett par ganger hadde jeg noen innvendinger for å få litt enklere/bedre forklaring. Vi fikk en slags ukekalender som forteller hva som skjer i ukene fremover. Å ha alt satt opp, på en sånn type kalender, uke for uke er utrolig deilig.
Jeg vet nøyaktig hva som skjer fremover. En ubehørlig nydelig følelse.
Ellers kom jeg fra dette med mer viten og ro
 (NB: Bildet under er tatt før vi gikk inn til legen)
 
Ikke nervøs i det hele tatt, selveste roen(":

Utover i besøket fikk vi utlevert forskjellige bøker, den ene hadde egne kapitler til far. Det kan jeg virkelig sette pris på. Jeg kastet meg over boken og begynte å lese. Etter å ha lest en (forresten en vennlig og god lesning) god stund, står det plutselig skrevet; " det at du leser denne boken, tyder på at du er interessert. Ta vare på nysgjerrigheten. Mor vil garantert sette pris på ditt engasjement. Lykke til med svangerskapet!"

Det mine venner gleder mer enn hva en skulle tro. Disse få linjene fikk meg til å føle at jeg er deltagende i denne gedigne begivenheten, jeg bidrar med å være meg selv. Nysgjerrig og proppet full i engasjemang!! Glede, glede, glede!!!!
 
Etter å ha vært inne hos legen bar det til laboratoriet, der Hedda blei tappet for flere liter blod.
Jeg klarte ikke å se, men det gikk helt fint å ta bilder(":
Som bevis, i form av bilde, ser dere at Hedda smiler selv om heller ikke hun har lyst til å se på(":

lalala


Flere kg lettere bar det bort til vekten for innveiing. Hedda har som en vordene mor gått opp noen kg. Jeg kunne ikke dy meg å måtte bare veie meg selv. Tror, uten å være helt sikker, at jeg har gått opp 1 kg mer enn Hedda.
Konkurranse mennesket i meg klarer ikke å la være og utforderer herved Hedda til vektkonkurranse. Reglene er enkle
Det gjelder å legge på seg mest mulig i månedene fremover.
Vi får bli enig om hva vi skal vedde om(":

Så alt i alt, en stor artig førstegangskotroll. For meg betyr førstegangskontroll at vi vordende foreldre får for første gang i svangerskapet kontroll og oversikt på tiden fremover. Kan ikke bli bedre rett og slett. Usikkerheten er som visket vekk og tiden fremover skal oppleves og nytes med smil og tårer.

Helgen er her og krabbemiddagen var mer himmelsk enn ventet.

P.s liten fakta runde: Fosteret er i uke 13, veier omlag 35gr og er ca 8,5cm langt. Det kuleste nå er at fosteret vil kunne kjenne hvis jeg dytter forsiktig mot livmoren. Da vil fosteret begynne å bevege seg.

3 kommentarer:

  1. þù ert sjålf hreint æði(";

    SvarSlett
  2. allt kommer gå fint, en tur till nyc lugnar nog sigurd en svæng med ska ni se!


    /kapten

    SvarSlett