tirsdag 28. juni 2011

4måneder & 2uker

Hei & hjertelig velkommen.
For english or any other language.

copy http://translate.google.com/# paste and injoy.


Sånn for morro skyld leser jeg meg opp på utviklingen til en baby på 4 måneder og 2 uker på babycenter.com. Der leser jeg om åssen en Embla f.eks har endret seg fra fødsel, det er ikke lite som skjer på så kort tid. Både kropp og hode er stadig utvikling og endring.
Nå kunne jeg lese at magesekken til Embla har vokst (det vises) og dermed ammer hun mindre, begrunnet at hun spiser mer om gangen. Der tenkte jeg at det ikke kan stemme i det hele tatt, Embla ammer i lengre tidsperioder og spiser klart mer en hva hun gjorde, men hun skal alikevel ha like mange amme muligheter. så leste jeg helt nederst i artikkelen at det kunne også stemme siden Embla spiser kun fra pupp vil hun veldig gjerne ha like mange amminger i løpet av døgnet, bare litt mer om gangen.
Det står videre at Embla kan ha doblet sin egen fødselsvekt, og der er det ingen tvil. Embla var 3190gr når kom ut i verden og gikk ytterligere ned. Idag på dagen 4måneder og 2 uker etter fødsel veier hun hele 8 kg. Altså hun er gedigen vår lillle Embla(";

Hele denne vekt økningen skyldes morsmelk, det er imponerende. Videre leste jeg at innholdet i
morsmelken har også endret seg, med mer fett og mineraler for å matche Embla sitt ernæringsmessige behov.
Det disse kvinnene får til slutter aldri å imponere meg. Det gjør Embla ikke heller. 
  
En av de artigeste tingene som har skjedde denne månden i Embla sin utviklings kurve, er oppdagelsen av føttene sine. Hun kan ligge og leke lenger nå en hva hun gjorde tidligere, og hun ser tydelig stolt ut når un klarer å fangene føttene og helst putte de i munnen. I sin babygym ligger hun nå og fanger bamsene som flyter over hun med føtter og armer til hennes store glede og klart min også.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar