mandag 2. mai 2011

11 uker, Embla.

Hei & hjertelig velkommen.
For english or any other language.
copy http://translate.google.com/# paste and injoy.

Akkurat på denne dagen idag mandag den 2 mai er lille Embla hele elleve uker(";: Wohooo for Embla og de nybakte foreldrene som hittill (selvom jeg skriver selv) har gjort en helt fantastisk jobb.
I anledningen tenkte jeg nå å fortelle litt om utviklingen så langt. Embla er nå idag to måneder og tre uker.

Utvikling og utforsking.
Embla sine spyttkjertler har vært aktiv siden hun var i livmoren (gjelder forresten alle småttikker). Og i disse tider jobber de overtid, de produserer mye mer spytt en hva Embla klarer å svelge. Løsning her er å bruke smekke som for tiden er på konstant(fjernes om natten, fare for kveling). Den gode nyheten er at Embla sitt spytt legger ett strøk på leker og andre gjenstander med sykdomsforebyggende proteiner. Det er heldig for lille Embla, siden hun skal fortsette å utforske alt hun kan sine små hender rundt. Til stor glede for Daddycool, helten Hedda mor og seg selv så klart(":

Søvn og våken.
Embla sover stort sett natten igjennom, opptil seks timer i strekk, og det jeg har lest på babycenter.com står det rett ut at meg og Hedda er "en av få heldige" som har fått en liten Embla som sover så mange timer om natten. De aller fleste små barn våkner flere ganger løpet av natten. Embla våkner som regel engang i løpet av natten for amming, deretter er Zzz som gjelder igjen. Embla har også lengre perioder der hun er våken, mye lengre en tidligere og jeg ville tippe at hun er oppi ca 9 til 10 timer våkentilstand i løpet av ett døgn. Noe som er veldig bra, handler om å forstå forskjellen på dagtid = våkentilstand og nattetid = søvn.
En interessant merknad: "Enten barnet ditt er en natt ugle eller en morgen lerke, en langsover(sover lengre intervall) eller kortsover(sover kortere intervall), vil hun sannsynligvis forbli det gjennom hele barndommen".
Embla er uten tvil en.... ? jeg er jammen ikke helt sikker altså, får råde meg med helten Hedda. Men jeg hadde tippet en syvsover (som Daddycoool)(og helten Hedda)  
Det står også at i denne alderen er noen småttikkene i stand til å rulle seg selv fra en side til en ann, her har det ikke skjedd den store utviklingen. Embla syns det er best å sitte famget og være en del av det som skjer rundt hun eller ligge i Emblagymen, der hun leker og stikker hendene sine i munnen.

Hei pabbi, er vi helt sikre på denne solhatt greiene? hvor er din da?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar